フィギュアスケート分析ノート
自己流に、マイペースで、のんびりと。
ストイコさん「エネルギーの消費量が違う・限界に挑むべき・リスクがすべて」
Wikiより:
エルビス・ストイコ(Elvis Stojko、1972年3月22日 - )は、カナダ出身の男性フィギュアスケート選手、空手選手、レーシングカートレーサー、俳優。1994年リレハンメルオリンピック、1998年長野オリン ピック男子シングル銀メダリスト。1994年、1995年、1997年世界フィギュアスケート選手権優勝。ジャンプ、スピン、ステップ、スケーティングな ど、フィギュアスケーターに求められる全ての要素を極めて高いレベルで兼ね備えた1990年代を代表する選手。また、空手選手としても、2005年のカナダ選手権優勝、WKA世界選手権銀メダルなどの実績を残している。


TSLインタビューによると、
エルビス・ストイコさんはChase(追う)事が大好きらしく、今もレーサーとしてChaseし続けているそうです。


33:30あたりから~

質問内容
・4回転はトリプルアクセルやトリプルルッツと比較してどれほど難しいものなのか?
・ジャンプの基礎点はその難易度をちゃんと反映しているか?

エルビス
(ため息)。そうだね、人によっては4回転よりもトリプルアクセルのほうが難しい。人によってはトリプルアクセルのタイミングをつかむのに大変苦戦する。けれどトリプルルッツまでは・・・、トリプルルッツまでのタイミングは・・・そしてこれは女子のほうが知っているんだけれど、トリプルルッツまではいけるんだ。ただ、トリプルアクセルになると、サル、トウ、ループ、フリップ、ルッツ・・・・(難易度を表すように間をためる)・・・・で、アクセルという具合になる。

ジェニー
ねえ、私はダブルジャンプもそうだと思うわ。ダブルアクセルの山を越えるのもスケーターは数年かかる。(話を切って)ごめんなさい。続けてください。

エルビス
そうなんだ。(話を切ったことは気にしないで)いいよ。まさに。巨大な山だ。トリプルアクセルはとても大きな事なんだ。たくさんの人を分けて、そこにさらにクワドとなると・・・・・・エネルギーの消費量だ。ジャンプそのものの難易度よりも、実際に飛んで回ることで消費されるエネルギー量がすごいんだ。(あの消費量は)過激だ。もしプログラムに予定しないなら、プログラムがものすごく簡単になる。僕がトリプル・ルッツまでのプログラムをすると、「オーマイガ!1つトリプルアクセルをしないだけでなんて楽なんだろう」と感じた。だからこそ、男子が2つのトリプルアクセルを取り組み始めるまでにすごく時間がかかったんだ。あれ(2つのアクセル)は、大きな大きな山だったんだ。

たった1つのクワドと2つのトリプルアクセルを取り組むだけでもとてもハードだ。だから男子によっては1つのトリプルアクセルと1つ4回転に(取り組むプログラムに)した。けれど、2つのトリプルアクセルに1つの4回転、(または)2つのトリプルアクセルと2つのクワドとなると、それは巨大だ。だから、ぼくはけして・・・・思うんだけれど、(あの時は)間違った解釈をされたんだろうとも思う(*エルビスさんがバンクーバー五輪でエヴァン・ライサチェック選手の優勝に対し異論を申し上げた内容について)。僕は自分の言葉にとても、とても、とても、とても強い意志を持って書いたから・・・・アレ(*)を見たときはただ頭に来た(*アレ=おそらくバンクーバーの結果)。まずはじめに、最初から攻撃的な人たちがいたし、スポーツが傷つけられていた。エヴァンは素晴らしいスケーターで何物にも代え難い。前の五輪(ソチ)でも一緒にいて、話をしたりして、(僕等の関係は)うまくいっている。ただ、重要なのは彼(エヴァン)が技術的にやったのは1998年にボイタノがやっていた事だ(ブライアン・ボイタノ=1988年の五輪金メダリスト)。4回転に挑まない。2002年の時点で、たしかトップ12か15人の選手が4回転を挑戦した。そしてトップ7人は2回挑戦して、1人は3回挑戦した。僕等が携わっているのは、2回の五輪で時がさかのぼるスポーツだということだ。人によっては「間にたくさんもっと取り入れるようになった」という。僕は「それはよかっね。それは芸術性の一部だ」と思う。けれど、スポーツであることを維持したいなら、限界まで挑むべきで、4回転を取り除いたら繋ぎの練習なんて簡単になる。(繋ぎのトレーニングは)退屈だよ。でも、繋ぎの練習は繰り返しの作業。ただ繰り返すだけだ。――いったいどれだけの人が毎日15回クワドを飛び続けられる?30回クワドを飛べる?40回クワドを飛べる?それはまったく違うレベルの特性(athlethism)だ。全くレベルの違うトレーニングで、(クワド無しのプログラムの練習とは)比較できない。誰も僕にターン・ツイズル・スピンの練習が毎日クワドを飛ぶこと同じだなんていえないし、議論の余地すらない。あのエネルギーの消費量は次元が違う。みんな僕に4回転に挑まない五輪王者が正当化できると訴えてきた。全く驚かされたね。

そしてプルシェンコですら「うーん、2つクワドやればよかったかな」といった。僕は「おいおい、2つトライして、確実に・・・・」・・・・、なんというか、彼も限界に挑んでいなかった。これもあそこに書いておくべきだったな(*あそこ=おそらくストイコさんが書いたライサ元選手優勝に関する批判記事)。おいおい、出来ることをやるべきだっただろ?きみなら簡単に2つのアクセル、2つのクワド、そして繋ぎももいろいろやって、(金メダル)を獲れただろ!僕がいいたかったのはそういうことだ:限界まで挑むという事。なぜなら、僕はスポーツの限界に挑んで、必死に押し上げた。それがいま、別の方向に傾こうとしている。人によっては、「スケーターはスポーツの芸術面を愛しているんだよ」といい、僕はそれは素晴らしいと思う。でも、「う~ん、もしかして難しくなりすぎているのかな?スケーターが転倒する所を見たくないよ」というのは、意味がわからない。選手の怪我やミスが心配なら、五輪種目から除外してしまえ!これはベスト・オブ・ザ・ベストのことなんだ。もし出来ないなら、出来るようになる方法を見出すか、去るかをするべきだ。そういうものだ。そうあるべきなんだ。残念だけれど、それがスポーツのありかただ。女王が頂点に君臨するということで(※1)、みんな僕が言いたいことをわかってくれなくてとても苛立った。彼等(男子スケーター)の能力を批判してるわけじゃない。信じられないほど素晴らしい。でも、システムがフィギュアスケーターがどう在れるかを表す車をショーケースに出せるようにしてくれなかった(*ストイコさんはレーサーなので、車に例えられたようです)。ファンを作り惹き付けていたものが(ショーケースに)出されなかった。だから僕等はファンを失い始めた。ファンが減ったのは、実際に起こっている事と(点数が合わないから)複雑でわかりにくくなってしまったからだ。そうだね、スケーターが行ったり来たりジャンプだけをするだけの演技はみたくない。そうだね。でも、お肉とポテトが一緒じゃないと・・・、僕が言いたいことは伝わっているかな?リスクが嫌なら五輪に行くべきじゃない。リスクがすべてだ。

※1:女子の話をしているわけではなく、強者が上に立つべきという例えです。



ストイコさんのおっしゃることはもっともで、4回転を含むプログラムを構成して本番で飛べるように練習するか、4回転を最初から取り除いてほかの要素の練習をするかでは、練習の時点で消費されるエネルギー量に大差が出ています。最初から4回転を飛ぶ気のない五輪王者の値打ちがいかほどのものかとすごく疑問の残る大会でした。

まあ、女子はさらに酷いことになっていましたが・・・。

ストイコさんは、バンクーバー五輪の酷い採点にすぐに異論を唱えていてくださった数少ないスケーターのお一人です。

But a woman trying a triple axel in a short program is SO exciting.
Tuesday February 23, 2010 7:59 Elvis Stojko
「けれど、女子がショートでトリプルアクセルに挑戦するのは
 すっごくエキサイティングなんだ」


Mao has an innocence about her skating witih grace. Yu-Na has the sex appeal.
Tuesday February 23, 2010 8:03 Elvis Stojko

「真央のスケーティングは清楚で優雅さがある。ユナにはセックスアピールがある。」

Yu-Na has a little faster spins. Mao has a better spiral sequence.
Tuesday February 23, 2010 8:03 Elvis Stojko
「キムのスピンのほうが少し速い。真央のほうがいいスパイラルをする。」

They need to change the marking because the triple axel double is so much harder than a triple lutz triple toe.
But this will be very close with all of the elements.
Tuesday February 23, 2010 8:04 Elvis Stojko
「トリプルアクセル・ダブルトウはトリプルルッツ・トリプルトウより遙かに難しいのだから採点法を変えるべきだ。でも全要素を総合したら(本来ならば)とても僅差になっただろう。」

Yu-Na skated great. She was awesome. But her score was inflated.
Tuesday February 23, 2010 9:03 Elvis Stojko
「ヨナはよく滑った。素晴らしかったよ。でもスコアはインフレされていた。」

Mao's triple axel double toe is WAY more difficult than Kim's triple lutz triple toe.
Tuesday February 23, 2010 9:03 Elvis Stojko

「真央のトリプルアクセル+ダブルトウは、キムのトリプルルッツ+トリプルトウより遙かに難しい。」

This gap of 4.72 is WAY too much between first and second.
Tuesday February 23, 2010 9:03 Elvis Stojko

「1位と2位の4.72ポイント差はあんまりすぎる。」

Kim's spins are faster. But Mao's spiral sequence had more flexibility.
Kim had a little bit more finish and attitude.
But the distance shouldn't be THAT much. No way.
Tuesday February 23, 2010 9:04 Elvis Stojko
「キムのスピンのほうが速い。けど、真央のスパイラルのほうが柔軟性があった。
 キムのほうがちょっとだけ仕上げが良くキャラが引き立っていた。
 けれど点差はあんなに出るべきではない。ありえない。」

She should be ahead. But only a little. This gap is baloney.
Tuesday February 23, 2010 9:04 Elvis Stojko
「キム・ヨナが上にくるべき。けれどちょっとだけでね。
 この点差はばかげている」
*baloney=ナンセンスという意味もあり、
 ここまで点差を付ける必要があったのか?とおっしゃりたいんだと思います。

耳コピした内容(一部、Then,And,など省略している所もあると思います)
!! 翻訳ミスを的確に指摘してもらえるように、自分の耳に聞こえた内容を書き出しました。 ただ、ご指摘くださる方には非表示ではなく、表示コメントでご指摘くださったらと思います。自己判断でどちらのほうが良いかと考えるより、より多くの方と考えて、 エルビスさんの言葉により近いものを選びたいからです。ニックネームは普段のものから変更していただいてもかまいません。

How much harder is the quad from a triple axel, from 3lz?

Elvis: Ugh, Well, for some poeple triple axel is more difficult than a quad. Some people have a very difficult time with timing of a triple axel. But up to 3Lz, there is a timing up to 3Lz… and a lot of women know about this because you can get up to 3Lz, and only to start 3A, it’s like, sal, tole, loop, flip lutz (gap) axel. 

Jenny: You know, it’s the same with doubles too, I found too. Double axel hump will take skaters multiple years, sorry, keep going.

Elvis: Oh yeah, No, absolutely. It is a huge hump. That triple axel, such a big thing. It separates so many people and doing that quad along with it… it’s the energy expenditure. It’s not even so how difficult it is, it’s the energy expenditure of actually completing the jump. That is so drastic. And if you don’t even attempt one in a program, it makes the program so much easier. If I do a program up to triple Lutz only, I mean, oh my god. It is so much easier easier than even trying one triple axel. That’s why it took so long for guys when they start doing two triple axels. That was a huge, huge thing.

  Trying just one quad with two triple axels, it was hard. Like some guys will do one triple axel, one quad. But if you ry two triple axels, one quad, and then two axels and 2 quads… that is massive. So not to take …. And I think people took in wrong way too because I was very very very very strong in my words that I wrote it because I was pissed when I saw that. Because it was … first of all, the sport was being hurt because a lot of people were attacking it anyways. I was pissed off because Evan is a great skater, to take nothing away. I’ve talked to him . We were at the last Olympics chatting, everything is cool. But the big thing was that he did technically what Boitano did in 1988 and there was no attempt of quad. In 2002, I think top 12 or 15 guys tried quads. And top 7 tried 2 and one guy tried 3. We’re in a sport where[?] couple of Olympics later, things go backwards that way. Everyone is saying, we added so much more in between. Well, I’m like, “That’s great. That’s part of the artistry.” But if you want to keep it as a sports, you better start pushing that athlethism because if you remove that quad, it is easy to train all the in-betweens. It is tedious, but training in-betweens is just repetitive, you just repeat them. Howe many people can keep doing 15 quads a day, 30 quads a day. 40 quads a day. That is whole other level of athlethism. Whole other level of training that you can’t even compare. No one can tell me, not one can’t even argue with me about doing turns, twizzles, and spins is the same as doing, trying quads every single day. That amount of energy expenditure is not even the same freak’n planet. They were trying to tell me that the Olympic Champion that doesn’t try a quad can be validated. That just blew me away.

And even Plushenko said that “Yeah, maybe I should try a 2nd quad.” And  was like “dude, you should try 2 and make sure… like he didn7t even push it through. I should’ve wrote that in there too. Dude, you should’ve done what you can do. You could’ve easily done two Axels, 2 Quads, and done all the stuff in between, and taken that. That’s what was about: trying to push that envelope. Because I pushed envelop so much, so hard in the sports. And it’s kinda starting to teeter the other direction and there’s people that “Yeah, they love the artistry of sports” and which is great. ”Oh , maybe it is getting too hard, we don't like seeing the guys fall down.” I’m like, that make no sense then. Take it out of Olympic games then if you’re worried about them hurting themselves or making mistakes. This is about best of the best. If they can’t do it, they better figure out a way to do it or leave. It’s that way. It has to  be that way. Unfortunately, that’s the way sport is. It’s the queen rises to the top and that was something that’s frustrating me because people didn’t understand what I was actually saying. Taking nothing away from the ability of these guys. Unbelievable. But the system didn’t allow them the right vehicle to show case what skating could be. What created so many fans beforehand. That kept them there. That’s why we start losing fan. That fan base started going because sport getting convoluted and very confusing now between what was happening. Yeah, we gotta have artistry, we don’t want somebody just jumping back and forth doing jumps. Yes. But, it you don’t have meat and potatoes… you know what I mean? You shouldn’t be in Olympics if you don’t want the risk. Risk is everything.



個人的な感想ですが・・・


ここまでごもっともなご意見をはっきり言ってくれる元現役選手がいるとは。

難易度の差が歴然でも、理不尽な採点や八百長に毎回「そうくるか」というようなわけのわからない説明で正当化してくる元選手ばかりでうんざりしていましたが、はっきり言ってくださる人もいるものなんだなあ・・・と逆にびっくりです。

にほんブログ村 その他スポーツブログ スケート・フィギュアスケートへ
にほんブログ村





Only the blog author may view the comment.


だけど、キムが上ってのには全く同意できんわ。
どう考えても真央がぶっちぎりで上だわ。
のり | URL | 2014/11/27/Thu 18:01 [Edit]
良い記事をあげてくださって有難うございます。
トリプルアクセルは勿論、スケーティング・ステップ・スピンやスパイラルのポジション等全てが私も真央ちゃんがキムよりぶっちぎりで上だと思います。
キムはステップでよくつまづくし、スピンは汚いポジションでトラベリング、スパイラルはここで語りたくもない位に酷い。
先日真央ちゃんのNHK杯演技の再放送を観て、採点と解説がどんどんおかしくなるのを改めて思い出し悲しくなりました。
いつか真央ちゃんの努力が報われる日が来ると良いな・・・
てらこ | URL | 2014/11/28/Fri 00:53 [Edit]



Trackbacks
TB*URL





Copyright © フィギュアスケート分析ノート. all rights reserved.